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教員の研究活動および社会的活動の紹介

最終変更日時 2007年09月27日


著訳書

タイトル 発行所

発行年月日

単著・共著の別

 "Family and Community Engagement with Education." In Tristan McCowan, Elaine Unterhalter (Eds.), Education and International Development: An Introduction, pp. 169-180
Bloomsbury Academic 2015年1月分担・単著
 「近代教育形成における伝統文化の位置づけ-ポストコロニアル時代の批判的検討」,澤村信英・内海成治編『ケニアの教育と開発―アフリカ教育研究のダイナミズム―』,pp. 76-91 明石書店201212分担・単著
 

「マケレレ大学」「青年海外協力隊」,日本比較教育学会編『比較教育学事典』,p. 243, 364

 東信堂20126分担・単著
 

「科学教育におけるジェンダー」、菅野琴、西村幹子、長岡智寿子編『ジェンダーと国際教育開発課題と挑戦』、pp.160-174.

 福村出版 

20124

分担・単著
 

訳書『比較教育研究-何をどう比較するか』

 上智大学出版会 2011年6月  共訳
 「開発援助のアプローチ」黒澤満編『国際関係入門-共生の観点から』pp.113-134.  東信堂 2011年6月

分担・単著

 "Japanese Technical Cooperation to Enhance Teacher Quality in Developing Countries: A Multiple Case Study in Afghanistan, Bangladesh, and Cambodia." In Tatto, M. T. and Mincu, M. (Eds.), Reforming Teaching and Learning: Comparative Perspectives in a Global Era, pp. 113-126, Sense Publishers 2009年12月 分担・共著
Power relations in development cooperation: patterns, concepts and approaches in a Japanese-assisted education project  

VDM Verlag Dr. Muller: Saarbrucken, Germany

2008年11月 単著
「国際社会の痛み-ストリートチルドレン」「国際協力の内容―開発教育、教育開発」、 NGO活動教育研究センター編 『国際協力の地平-21世紀に生きる若者へのメッセージ』、 pp. 48-52, 86-95. 昭和堂 2002年5月1日 分担・単著
「カンボジアー負の遺産を背負う教師たち」、千葉たか子編著『途上国の教員教育-国際協力の現場からの報告』、 pp. 30-64  国際協力出版会 2003年9月1日 分担・単著

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学術論文

タイトル 掲載誌

発行年月日

単著・共著の別

査読 

 インドネシアにおける科学的方法についての理解:新カリキュラムと授業研究実践の分析から国際教育協力研究 第8号2014年共著 有
青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容のケースヒストリー鳴門教育大学学校教育研究紀要, 28号,pp.75-86

20142

共著 
途上国教師の持つ授業文化に関する研究-国際比較に向けた枠組みの検討-


 24回国際開発学会全国大会報告論文集, pp. 197200201312共著 
 

青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容に関する研究: 参加者のプロフィールを中心に

国際教育協力論集』第16 1, pp.109116
201310共著
 
カンボジアの教育セクターにおける不正行為-教員の自分史による調査から- 23回国際開発学会全国大会報告論文集,pp. 151-154201212 単著 
 Financing Corruption? Aid Money and Teachers’ Practices in Cambodia NORRAG NEWS No 47, pp. 74-762012年4月単著 
Heightened awareness of a researcher's own culture through carrying out research on development cooperation  Comparative Education, 47(3), pp. 355-365 2011年8月 単著  有
Education and cultural hybridity: what cultural values should be imparted to students in Kenya? Compare: A Journal of Comparative Education, 39 (3) pp. 333-346 2009年5月 単著   有
Problems of distance education materials from perspectives of Japanese learners  

International Journal of Instructional Technology and Distance Education Learning, 2007, 4 (11) pp1322

2007年12月 単著 

有 

The researchers as insider and outsider: the duality of positions

comparative education bulletin No. 9 pp. 83-86 2006年 単著  
カンボジアにおける理科ワークショップの教育効果  愛知教育大学教育実践総合センタ-紀要 (8)  pp.183-187 2005年2月 共著  

セクターワイドアプローチにおけるオーナーシップ形成 ー ウガンダの教育セクターを事例としてー

 アフリカ研究 第61号 pp.61-71 2000年10月1日 単著  有

Power relationship between developing professionals and people in Kenya 

ZYN(大阪大学大学院人間科学研究科ボランティア人間科学講座紀要)第3号  pp.155-166. 2002年 単著  
Analysis of upper secondary biology textbook in Cambodia International Journal of Curriculum Development and Practice, 4 (1) pp. 31-38. 2002年3月1日 共著  有
The effect of a video produced by young African people on perception of Japanese pupils about Africa Journal of Educational Media, 25 (2), pp.87-106. 2000年7月1日 単著  有

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その他の著作

タイトル 掲載誌

発行年月日

単著・共著の別

 

カンボジアにおける教員養成の現状と課題 -教員の指導力不足と不正行為の問題を中心に-

教員養成と採用の接続に関する国際比較研究プロジェクト報告書 83-9120143 単著
書籍紹介:「Buying your Way into Heaven 大阪女学院大学国際共生研究所通信 第7号 p.5 

201310

 単著
 開発途上国の理科教育Science Winds No. 4. Nov 2008
2008年11月  単著
To give or not to give? Monetary incentive for counterpart personnel in a capacity development project 平成19年度 ケース・ライティング・ワークショップ作成ケース集 国際開発高等教育機構・国際基督教大学21世紀COEプログラム発行 pp. 61-76, pp. 111-116. 20083  単著
Ph.D Thesis Abstract "Power relations among actors in development cooperation: Patterns, concepts and approaches in a Japanese-assisted teacher training project in Cambodia" International Journal of Educational Development, Vol. 28  Issue 3 pp. 359-360 20081  単著
An analysis of JICA's salary supplementation regulations on best practice  

NORRAG NEWS No 39. pp. 104-107.

200710  単著

Book review "Research and evaluation for educational development: learning from the
PRISM experience in Kenya
Michael Crossley, Andrew Herriot, Judith Waudo, Miriam Mwirotsi, Keith Holmes
& Magdallen Juma, 2005
Oxford, Symposium Books"

Compare Vol. 36, No. 2, June 2006, pp. 265–266 2006年6月1日 単著

The quality of science teachers in Cambodia: from a problem to a solution

Proceedings of International Conference "Education/Training: the Search for Quality" in Ho Chi Minh, Viet Nam 2006年4月1日 共著
My Impression of the 2nd Worldwide Forum for Comparative Education CERCular (Comparative Education Research Centre Newsletter) Vol 10, No. 2, pp. 3 2005年 単著
カンボジア化学実験教育発展のためのガイドラインの有効性  日本理科教育学会第56回全国大会 大会発表論文集 p.236 2006年8月4日 共著
Dynamics of interaction among actors in development cooperation: the example of a Japanese assisted-teacher training project in Cambodia. Paper presented in the 2nd Forum for Worldwide Comparative Education in Beijing Normal University, Beijing.  2005年8月1日 単著

Power relationships among actors in development cooperation: experiences, models and the example of a teacher training project in Cambodia

Proceedings of the Comparative International Education Society, 49th Annual Meeting in Stanford University, California. 2005年3月1日 単著
Chemistry curriculum and textbook study program Proceedings of the 7th Socio Cultural Research Congress on Cambodia in Royal University of Phnom Penh, Cambodia 2004年11月1日 単著
カンボジアにおける化学カリキュラム・教科書研究の試み 日本理科教育学会第54回全国大会 大会発表論文集 p.294 2004年8月4日 共著
 カンボジアにおけるワークショップの教育的効果  日本理科教育学会第54回全国大会 大会発表論文集 p.341 2004年8月4日  共著
The evaluation of a study tour in science teacher education Proceedings of the 6th Socio Cultural Research Congress on Cambodia in Royal University of Phnom Penh, Cambodia. pp. 20-29. 2003年8月1日 共著
理科教育において日本が行う国際協力のあり方、国際協力に関する共有化に向けて (インドシナ半島:カンボジア)」 日本理科教育学会第53回全国大会 大会発表論文集 2003年8月 共著
ケニアの理科教育における課題-青年海外協力隊員としての経験から- 日本理科教育学会編 『理科の教育』 2003年1月号 pp.25-28 2002年12月1日 単著
Book review "Blossoms in the dust: street children in Aprica, Jean-Pierre Velis, UNESCO publishing, 1995" ボランティア人間科学紀要 創刊号 2000年10月1日 単著
ケニアの学校教育におけるハイブリッド文化に関する考察 第1回国際ボランティア学会報告要旨集 1999年11月1日 単著

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口頭発表

発表テーマ 団体名 開催日 場所
青年海外協力隊に参加した現職教員の異文化感受性レベルに関する分析39回大阪女学院大学平和・人権研究会2014年12月3日大阪女学院大学
Inquiry activities in science classes: Better accomplished by the scientific method, or by formulaic performance?World Association for Lesson Studies, International Conference 20142014年11月26日
Indonesia University of Education, Bandung
青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容-中堅教員の事例を中心として-日本教師教育学会24回大会2014年9月28日玉川大学
青年海外協力隊経験による現職教員の意識変容過程―事例の考察―日本比較教育学会第50回大会、名古屋大学2014年7月12日名古屋大学

青年海外協力隊に参加した現職教員のケースヒストリー

異文化間教育学会第35回大会201468同志社女子大学
青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容に関する研究-参加者のプロフィールとA教諭の事例-33回大阪女学院大学平和・人権研究会2013年12月大阪女学院大学
途上国教師の持つ授業文化に関する研究-国際比較に向けた枠組みの検討-24回国際開発学会全国大会2013年12月大阪大学
カンボジアにおける教師の力量形成の課題-国際協力の視点から-日本教師教育学会第23回研究大会・課題研究「教師教育研究の国際化(2)-教師教育の実践と研究方法上の課題-」2013年9月佛教大学
途上国の授業文化に関する研究:日本の算数授業観との比較による再検討日本比較教育学会第49回大会2013年7月上智大学
青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容に関する研究 - 参加者のプロフィールを中心に-34回異文化間教育学会2013年6月日本大学
カンボジアにおける教員養成の現状と課題東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター主催、教員養成と接続に関する国際比較研究プロジェクト2012年度第4回研究会2013年3月東京学芸大学
Pervasive corruption practices in the Cambodian education sectorThe Comparative International Education Society, 57th Annual Conference2013年3月Hilton New Orleans Riverside,
New Orleans
A comparative study on teachers’ perceptions on effective mathematic lessonsThe Comparative International Education Society, 57th Annual Conference2013年3月
Hilton New Orleans Riverside,
New Orleans
Pervasive corruption practices in the Cambodian education sectorThe 3rd East Asian International Conference on Teacher Education Research2012年3月East China Normal University, Shanghai
カンボジアの教育セクターにおける不正行為-教員の自分史による調査から- 23回国際開発学会全国大会2012年12月
神戸大学
南アフリカ・ザンビア・カンボジアの授業文化に関する比較研究-算数授業へのコメントから教員の授業観を探る-日本教師教育学会第22回大会ラウンドテーブル、東洋大学 2012年9月 東洋大学
途上国の授業文化に関する研究:南アフリカ・ザンビア・カンボジアでの算数授業観の調査を中心に 

日本比較教育学会第48回大会

 2012年6月 九州大学
科学教育におけるジェンダー日本比較教育学会第48回大会ラウンドテーブル 

20126

 九州大学
科学教育とジェンダー -国際協力の視点から- 24回大阪女学院大学平和・人権研究会、大阪女学院大学 

20123

大阪女学院大学
研究者のアイデンティティに関する考察 日本比較教育学会第47回大会 ラウンドテーブル「比較教育学の方法―何をどう比較するか―」2011624日 早稲田大学
カンボジアの教員と不正行為  日本比較教育学会第46回大会 2010年6月27日  神戸大学
 途上国の教育と日本の支援 兵庫県私立中学高等学校副校長・教頭会研修会 2010年6月17日  兵庫県私学会館
 ケニアの教育現場における文化のハイブリッド化  日本アフリカ学会第47回学術大会  2010年5月30日  奈良県文化会館
 教員の力量形成を目的とするJICAプロジェクトの比較  日本比較教育学会第45回大会  2009年6月27日  東京学芸大学
 カンボジアの教員を取り巻く問題点  国際教育発展・協力研究会春季例会  2009年6月13日  京都女子大学
 途上国の教育  親和女子高等学校・中学校 汲温会  2009年5月30日  宝塚ホテル
日本におけるアフリカのイメージ: 中学生を対象とした調査から  日本アフリカ学会第46回学術大会  2009年5月23  東京農業大学
 開発途上国の理科教育  関西学院大学理学部同窓会  2008年11月29日  ホテル竹園芦屋
 Motives of development actors in educational projects  The 3nd Forum for Worldwide Comparative Education 200810 Beijing Normal University, Beijing
Common features of Japanese educational cooperation projects to enhance teacher quality: The case of Cambodia The XIII  World Congress of Comparative Education Societies, Sarajevo University, Bosnia and Herzegovina 20079

Sarajevo University, Bosnia and Herzegovina

教育協力プロジェクトにおけるカウンタパートへの給与補填に関する考察  日本比較教育学会第43回大会 20077 筑波大学
The quality of science teachers in Cambodia: from a problem to a solution  International Conference "Education/Training: the Search for Quality" 20064 Ho Chi Minh, Viet Nam
Dynamics of interaction among actors in development cooperation: the example of a Japanese assisted-teacher training project in Cambodia The 2nd Forum for Worldwide Comparative Education 20058 Beijing Normal University, Beijing

Power relations among actors in development cooperation: patterns, models, and the example of a Japanese-assisted teacher training project in Cambodia

The Comparative Education Research Centre (CERC) Seminar 2005年5月18日 the University of Hong Kong, Hong Kong.

Power relationships among actors in development cooperation: experiences, models and the example of a teacher training project in Cambodia

The Comparative International Education Society, 49th Annual Meeting 2005年3月1日 Stanford University, USA.
Education for a democratic society in Kenya: should cultural hybridity be accepted or rejected in school? The 22nd Annual Ethnography in Educational Research Forum. 2001年3月1日 The University of Pennsylvania, USA.
Education for understanding ‘others’: media influence and Japanese pupils’ perceptions of Africa The 21st Annual Ethnography in Educational Research Forum 2000年3月1日 The University of Pennsylvania, USA.
アフリカ・ケニアの若者 三木市国際交流協会主催 国際理解講座 2000年1月29日 三木市立教育センター
 開発教育支援 国際協力事業団大阪国際センター 1999年11月24日 神戸市立桜ノ宮中学校
国際的視野を持ち世界を舞台に活躍するということ 大阪府立夕陽丘高校  1999年10月28日 大阪府立夕陽丘高校
 ケニア共和国 兵庫県国際交流協会主催 国際協力入門セミナー  1999年3月12日 ひょうご国際プラザ

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学術研究に関わる受賞

受賞名 受賞年
 
   
   

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学術研究に関わる補助金名等

研究テーマ 期間 研究補助金名
 青年海外協力隊に参加した現職教員の意識変容に関する研究2012-2015
科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究研究分担者
 教育イノベーションとしての「授業研究」の普及に関する事例研究 2013-2015 科学研究費補助金 基盤研究B研究分担者
 途上国の授業文化に関する研究:生徒観・教師観・授業観を中心に 2010-2012科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究分担者
 教員の不正行為に関する研究ーカンボジアを事例として 2009-2014 科学研究費補助金 基盤研究C  研究代表者
Power relationships among actors in development cooperation: models and the example of a teacher training project in Cambodia 2006 The Sik Sik Yuen Education Research Fund in 2005-2006
Power relationships among actors in development cooperation: models and the example of a teacher training project in Cambodia 2005 The Sik Sik Yuen Education Research Fund in 2004-2005

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社会的活動

鳴門教育大学教員教育国際協力センター共同研究員      
スクールコットンプロジェクトメンバー
 

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