Personal tools
You are here: Home 教育研究 教授・准教授・専任講師 紹介 M 前田 美子 MAEDA,Mitsuko
Document Actions

前田 美子 MAEDA,Mitsuko

プロフィール
Rank  Associate Professor
Highest educational attainment The University of Hong Kong, Faculty of Education
cademic degrees acquired The University of Hong Kong, Ph.D
大阪大学大学院人間科学研究科 教育学専攻 修士(人間科学)
Institute of Education, University of London, MA in Education and International Development
関西学院大学理学部化学科 理学士
Academic societies and posts therein

日本比較教育学会
国際開発学会
日本理科教育学会
日本アフリカ学会

日本教育方法学会
開発教育協会

Network for Policy Research, Review and Advice on Education and Training

Comparative and International Education Society

Specializations

国際・比較教育

国際協力

教育方法

Current research areas
  • 教員の不正行為に関する研究ーカンボジアを事例として
  • 途上国の授業文化に関する研究:生徒観・教師観・授業観を中心に
担当科目
University level courses 2-year college level courses Courses open to university and 2-year college students Graduate school master's degree program Graduate school doctoral degree program

Education for Development (A)

Topic Studies I Vocabulary through Reading - Global Issues

Education for Development (C)

Topic Studies II


教育協力の実際



研究業績 代表的業績
Title Publisher

Date of publication

Individual work or collaboration

Double-blind reviewed paper
Heightened awareness of a researcher's own culture through carrying out research on development cooperation, Comparative Education, 47(3), pp. 355-365
2011年8月 単著
Education and cultural hybridity: what cultural values should be imparted to students in Kenya? Compare: A Journal of Comparative Education, 39 (3), p. 333-346
2009年5月 単著
Power relations in development cooperation: patterns, concepts, and approaches in a Japanese-assisted education project

VDM Verlag Dr. Muller: Saarbrucken, Germany

2008年11月 単著
The effect of a video produced by young African people on perception of Japanese pupils about Africa, Journal of Educational Media, 25 (2), pp.87-106.

2000年7月 単著
教員の研究活動および社会的活動の紹介

著訳書

Title
Publisher  

Date of publication

Individual work or collaboration

訳書『比較教育研究-何をどう比較するか』

上智大学出版会 2011年6月 共訳
「開発援助のアプローチ」黒澤満編『国際関係入門-共生の観点から』pp.113-134. 東信堂 2011年6月

分担・単著

"Japanese Technical Cooperation to Enhance Teacher Quality in Developing Countries: A Multiple Case Study in Afghanistan, Bangladesh, and Cambodia." In Tatto, M. T. and Mincu, M. (Eds.), Reforming Teaching and Learning: Comparative Perspectives in a Global Era, pp. 113-126, Sense Publishers 2009年12月 分担・共著
Power relations in development cooperation: patterns, concepts and approaches in a Japanese-assisted education project

VDM Verlag Dr. Muller: Saarbrucken, Germany

2008年11月 単著
「国際社会の痛み-ストリートチルドレン」「国際協力の内容―開発教育、教育開発」 NGO活動教育研究センター編 『国際協力の地平-21世紀に生きる若者へのメッセージ』 pp. 48-52, 86-95. 昭和堂 2002年5月1日 分担・単著
「カンボジアー負の遺産を背負う教師たち」 千葉たか子編著『途上国の教員教育-国際協力の現場からの報告』 pp. 30-64 国際協力出版会 2003年9月1日 分担・単著

メニューへ戻る

Academic papers

Title
Academic journal or magazine

Date of publication

Individual work or collaboration

Double-blind reviewed paper

Heightened awareness of a researcher's own culture through carrying out research on development cooperation Comparative Education, 47(3), pp. 355-365 2011年8月 単著
Education and cultural hybridity: what cultural values should be imparted to students in Kenya? Compare: A Journal of Comparative Education, 39 (3) pp. 333-346 2009年5月 単著
Problems of distance education materials from perspectives of Japanese learners

International Journal of Instructional Technology and Distance Education Learning, 2007, 4 (11) pp1322

2007年12月 単著

The researchers as insider and outsider: the duality of positions

comparative education bulletin No. 9 pp. 83-86 2006年 単著
カンボジアにおける理科ワークショップの教育効果 愛知教育大学教育実践総合センタ-紀要 (8) pp.183-187 2005年2月 共著

セクターワイドアプローチにおけるオーナーシップ形成 ー ウガンダの教育セクターを事例としてー

アフリカ研究 第61号 pp.61-71 2000年10月1日 単著

Power relationship between developing professionals and people in Kenya

ZYN(大阪大学大学院人間科学研究科ボランティア人間科学講座紀要)第3号  pp.155-166. 2002年 単著
Analysis of upper secondary biology textbook in Cambodia International Journal of Curriculum Development and Practice, 4 (1) pp. 31-38. 2002年3月1日 共著
The effect of a video produced by young African people on perception of Japanese pupils about Africa Journal of Educational Media, 25 (2), pp.87-106. 2000年7月1日 単著

メニューへ戻る

Other publications

Title
Academic journal or magazine

Date of publication

Individual work or collaboration

開発途上国の理科教育 Science Winds No. 4. Nov 2008 2008年11月 単著
To give or not to give? Monetary incentive for counterpart personnel in a capacity development project 平成19年度 ケース・ライティング・ワークショップ作成ケース集 国際開発高等教育機構・国際基督教大学21世紀COEプログラム発行 pp. 61-76, pp. 111-116. 20083 単著
Ph.D Thesis Abstract "Power relations among actors in development cooperation: Patterns, concepts and approaches in a Japanese-assisted teacher training project in Cambodia" International Journal of Educational Development, Vol. 28 Issue 3 pp. 359-360 20081 単著
An analysis of JICA's salary supplementation regulations on best practice

NORRAG NEWS No 39. pp. 104-107.

200710 単著

Book review "Research and evaluation for educational development: learning from the
PRISM experience in Kenya
Michael Crossley, Andrew Herriot, Judith Waudo, Miriam Mwirotsi, Keith Holmes
& Magdallen Juma, 2005
Oxford, Symposium Books"

Compare Vol. 36, No. 2, June 2006, pp. 265–266 2006年6月1日 単著

The quality of science teachers in Cambodia: from a problem to a solution

Proceedings of International Conference "Education/Training: the Search for Quality" in Ho Chi Minh, Viet Nam 2006年4月1日 共著
My Impression of the 2nd Worldwide Forum for Comparative Education CERCular (Comparative Education Research Centre Newsletter) Vol 10, No. 2, pp. 3 2005年 単著
カンボジア化学実験教育発展のためのガイドラインの有効性 日本理科教育学会第56回全国大会 大会発表論文集 p.236 2006年8月4日 共著
Dynamics of interaction among actors in development cooperation: the example of a Japanese assisted-teacher training project in Cambodia. Paper presented in the 2nd Forum for Worldwide Comparative Education in Beijing Normal University, Beijing. 2005年8月1日 単著

Power relationships among actors in development cooperation: experiences, models and the example of a teacher training project in Cambodia

Proceedings of the Comparative International Education Society, 49th Annual Meeting in Stanford University, California. 2005年3月1日 単著
Chemistry curriculum and textbook study program Proceedings of the 7th Socio Cultural Research Congress on Cambodia in Royal University of Phnom Penh, Cambodia 2004年11月1日 単著
カンボジアにおける化学カリキュラム・教科書研究の試み 日本理科教育学会第54回全国大会 大会発表論文集 p.294 2004年8月4日 共著
カンボジアにおけるワークショップの教育的効果 日本理科教育学会第54回全国大会 大会発表論文集 p.341 2004年8月4日 共著
The evaluation of a study tour in science teacher education Proceedings of the 6th Socio Cultural Research Congress on Cambodia in Royal University of Phnom Penh, Cambodia. pp. 20-29. 2003年8月1日 共著
理科教育において日本が行う国際協力のあり方、国際協力に関する共有化に向けて (インドシナ半島:カンボジア)」 日本理科教育学会第53回全国大会 大会発表論文集 2003年8月 共著
ケニアの理科教育における課題-青年海外協力隊員としての経験から- 日本理科教育学会編 『理科の教育』 2003年1月号 pp.25-28 2002年12月1日 単著
Book review "Blossoms in the dust: street children in Aprica, Jean-Pierre Velis, UNESCO publishing, 1995" ボランティア人間科学紀要 創刊号 2000年10月1日 単著
ケニアの学校教育におけるハイブリッド文化に関する考察 第1回国際ボランティア学会報告要旨集 1999年11月1日 単著

メニューへ戻る

Oral presentations

Theme
Host organization Date presented Venue
途上国の授業文化に関する研究: ザンビアの事例研究を中心に 日本比較教育学会第47回大会 2011626日 早稲田大学
研究者のアイデンティティに関する考察 日本比較教育学会第47回大会 ラウンドテーブル「比較教育学の方法―何をどう比較するか―」 2011624日 早稲田大学
カンボジアの教員と不正行為 日本比較教育学会第46回大会 2010年6月27日 神戸大学
途上国の教育と日本の支援 兵庫県私立中学高等学校副校長・教頭会研修会 2010年6月17日 兵庫県私学会館
ケニアの教育現場における文化のハイブリッド化 日本アフリカ学会第47回学術大会 2010年5月30日 奈良県文化会館
教員の力量形成を目的とするJICAプロジェクトの比較 日本比較教育学会第45回大会 2009年6月27日 東京学芸大学
カンボジアの教員を取り巻く問題点 国際教育発展・協力研究会春季例会 2009年6月13日 京都女子大学
途上国の教育 親和女子高等学校・中学校 汲温会 2009年5月30日 宝塚ホテル
日本におけるアフリカのイメージ: 中学生を対象とした調査から 日本アフリカ学会第46回学術大会 2009年5月23 東京農業大学
開発途上国の理科教育 関西学院大学理学部同窓会 2008年11月29日 ホテル竹園芦屋
Motives of development actors in educational projects The 3nd Forum for Worldwide Comparative Education 200810 Beijing Normal University, Beijing
Common features of Japanese educational cooperation projects to enhance teacher quality: The case of Cambodia The XIII World Congress of Comparative Education Societies, Sarajevo University, Bosnia and Herzegovina 20079

Sarajevo University, Bosnia and Herzegovina

教育協力プロジェクトにおけるカウンタパートへの給与補填に関する考察 日本比較教育学会第43回大会 20077 筑波大学
The quality of science teachers in Cambodia: from a problem to a solution International Conference "Education/Training: the Search for Quality" 20064 Ho Chi Minh, Viet Nam
Dynamics of interaction among actors in development cooperation: the example of a Japanese assisted-teacher training project in Cambodia The 2nd Forum for Worldwide Comparative Education 20058 Beijing Normal University, Beijing

Power relations among actors in development cooperation: patterns, models, and the example of a Japanese-assisted teacher training project in Cambodia

The Comparative Education Research Centre (CERC) Seminar 2005年5月18日 the University of Hong Kong, Hong Kong.

Power relationships among actors in development cooperation: experiences, models and the example of a teacher training project in Cambodia

The Comparative International Education Society, 49th Annual Meeting 2005年3月1日 Stanford University, USA.
Education for a democratic society in Kenya: should cultural hybridity be accepted or rejected in school? The 22nd Annual Ethnography in Educational Research Forum. 2001年3月1日 The University of Pennsylvania, USA.
Education for understanding ‘others’: media influence and Japanese pupils’ perceptions of Africa The 21st Annual Ethnography in Educational Research Forum 2000年3月1日 The University of Pennsylvania, USA.
アフリカ・ケニアの若者 三木市国際交流協会主催 国際理解講座 2000年1月29日 三木市立教育センター
開発教育支援 国際協力事業団大阪国際センター 1999年11月24日 神戸市立桜ノ宮中学校
国際的視野を持ち世界を舞台に活躍するということ 大阪府立夕陽丘高校 1999年10月28日 大阪府立夕陽丘高校
ケニア共和国 兵庫県国際交流協会主催 国際協力入門セミナー 1999年3月12日 ひょうご国際プラザ

メニューへ戻る

Academic awards

Title of the award
Year received






メニューへ戻る

Grants received

Research theme Period of the grant Title of the grant
途上国の授業文化に関する研究:生徒観・教師観・授業観を中心に 2010-2011 科学研究費補助金 挑戦的萌芽研究 研究分担者
教員の不正行為に関する研究ーカンボジアを事例として 2009-2011 科学研究費補助金 基盤研究C  研究代表者
Power relationships among actors in development cooperation: models and the example of a teacher training project in Cambodia 2006 The Sik Sik Yuen Education Research Fund in 2005-2006
Power relationships among actors in development cooperation: models and the example of a teacher training project in Cambodia 2005 The Sik Sik Yuen Education Research Fund in 2004-2005

メニューへ戻る

社会的活動

<社会的活動を入力して下さiい。>


メニューへ戻る